Utställning i Lada 1, Museum Vandalorum, 4 juli-1 november 2015
Sommarens huvudutställning på konst- och designmuseet Vandalorum presenterar tre banbrytande nordiska möbelformgivare från olika generationer: svenske Bruno Mathsson, danska Ditte Hammerstrøm och isländske Sigurður Gústafsson. Formgivarna, som för första gången ställs ut tillsammans, har alla med stor framgång utforskat och utmanat relationerna mellan design, arkitektur och konst.
Hammerstrøm och Gústafsson rör sig idag obehindrat i gränslandet mellan skulptur och möbeldesign. Mathsson – en av Sveriges internationellt mest uppmärksammade formgivare genom tiderna – presenteras bl.a. utifrån ett nytt perspektiv, nämligen genom sitt måleri som för många är okänt. De tre formgivarna har olika formspråk, men även en tydlig gemensam nämnare i sin möbelkonst: naturen. Mathsson inspirerades av naturens former. Hammerstrøm inkluderar vårt psyke i naturens omskapande kraft. Gústafsson är påverkad av naturens omdanande krafter.
Bruno Mathsson (1907-88) var en av Sveriges internationellt mest välkända formgivare. Han har uppmärksammats med soloutställningar på bl.a. Röhsska Museet, världsutställningen Paris Expo 1937 där han mottog Grand Prix, MoMA, New York och Arkitekturmuseet (idag ArkDes), Stockholm. Han mottog en rad utmärkelser samt tilldelades 1981 professorstitel av regeringen.
Ditte Hammerstrøm (f 1971) är utbildad i industridesign vid Denmarks Designskole, Köpenhamn och Central Saint Martins College of Art and Design, London. Hon har bl.a. ställt ut vid Cooper-Hewitt, New York, 2002, Röhsska Museet, Göteborg, 2006, Designmuseum Danmark 2008, Trapholt 2009, Salone Internazionale del Mobile, Milano 2009. Hammerstrøm mottog Finn Juhl-priset 2011.
Sigurður Gústafsson (f 1962) är utbildad vid Arkitekthögskolan i Oslo. Han har ställt ut på bl.a. Stedelijk Museum i Amsterdam, Waldemarsudde, Millesgården och Färgfabriken samt finns representerad i samlingarna på Stedelijk, Nationalmuseum och Röhsska Museet. Han mottog Bruno Mathsson-priset 2001 och Torsten och Wanja Söderbergs pris 2003.