Foto: Lasse Fløde/Pudder. Styling: Kråkvik & D’Orazio
Etter fjorårets suksess i Milano vil Norge nok en gang være sterkt representert under Milano Design Week i april.
Årets utstilling Everything is Connected viser noen av de mest spennende arbeidene fra norske kunsthåndverkere og møbel- og interiørdesignere i dag. Utstillingen i Ventura Lambrate viser både kunsthåndverksobjekter og designprototyper innen møbel, tekstil, belysning, keramikk, metall og glass, og er et samarbeid mellom Klubben, Norwegian Crafts, Design og arkitektur Norge (DOGA), og malingsprodusenten Jotun.
Utstillere
Andrea Muribø | Andreas Bergsaker | Anette Krogstad | Ann Kristin Einarsen | Barmen & Brekke | Bjørn Van Den Berg | Gilles & Cecilie Studio | Falke Svatun | Hallgeir Homstvedt og Runa Klock | Jenkins & Uhnger | Jonas Stokke | Kaja Dahl | Kari Mølstad | Kiyoshi Yamamoto | Live Berg Olsen | Marianne Andersen | Martin Høgh Olsen | Martin Solem | Moa Håkansson | Noidoi | Sara Polmar | Silje Nesdal | Stine Aas & Cecilia Zhang | Vera & Kyte
Alt henger sammen
Gjennom arbeider fra 30 av landets formgivere, maler Everything is Connected et kreativt portrett av Norge. Prosjektene er valgt ut av kurator Katrin Greiling, en prisbelønnet designer, interiørarkitekt og fotograf basert i Berlin. Gjennom utvalget ønsker hun å utforske hvordan Norges geografi, utdanningsinstitusjoner, materialtilgang og sosiale struktur påvirker det norske formspråket.
– Med utstillingen Everything is Connected, ønsker jeg å utforske den unike posisjonen de nordiske landene har på designfeltet. De 24 utvalgte prosjektene representerer noe av det fremste innenfor norsk kunsthåndverk og design, og speiler mangfoldet i den kreative bransjen, sier Katrin Greiling.
Utstillingsdesign som speiler tematikken
Utstillingsdesignet fra den norsk-italienske duoen Kråkvik & D’Orazio underbygger tittelen Everything is Connected.
– Ved å bruke speil som del av utstillingsdesignet ønsker vi å kople de ulike objektene sammen, både med hverandre og med besøkeren. Målet er å bringe opp refleksjoner og relasjoner mellom objekt, formgiver og besøker. Vi ønsker å understreke at selv om hvert objekt har sin individuelle identitet, bindes de sammen av visuelle fellestrekk som farger, materialitet og formspråk, sier Alessandro D´Orazio.
Vi ønsker å understreke at selv om hvert objekt har sin individuelle identitet, bindes de sammen av visuelle fellestrekk som farger, materialitet og formspråk.
Fargelagt av norsk natur
Jotun har designet en palett bestående av tre unike fargenyanser til utstillingen. Fargene er inspirert av norsk natur med referanser til isbreer, elver og skog. Den tidsriktige paletten består av fargene 10981 Norwegain Wood, en ny brunfarge med klare rødlige grener, 4785 Blue River, en dyp og elegant blåtone, og 5452 Nordic Breeze, en lys gråblå farge med et dempet preg. Lisbeth Larsen, global fargesjef hos Jotun, har hatt ansvar for utviklingen av fargene.
Gjennom samarbeidet i prosjektet, har Jotun Powder Coatings bidratt med maling av Sara W. Polmars prototyper til utstillingen:
Mer informasjon
Bak utstillingen står designkollektivet Klubben, Norwegian Crafts og Design og arkitektur Norge (DOGA), i samarbeid med malingsprodusenten Jotun.
Partnere og sponsorer:
- Bo Bedre, Norges ledende interiørmagasin
- Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk, en prisvinnende og innovativ tekstilprodusent som spesialiserer seg på ullstoffer
- Lundhs, Norges ledende produsent av naturstein
- Oslo Design Fair, interiørmesse som sikter på å være den viktigste møteplassen for design og interiør i Norge
- Utenriksdepartementet
Kuratert av Katrin Greiling
Utstillingsdesign av Kråkvik & D’Orazio
Grafisk design av Bielke & Yang
Se mer: