Her er alle vinnerne av Bo Bedre Designpris 2019!
Bo Bedres årlige hedring av norsk design gikk i går av stabelen, og kan ikke kalles annet enn en suksess. 10 priser ble delt ut – her er alle vinnerne!
Årets Tilbehør – Heymat+ av Kristine Five Melvær for Heymat
Juryens begrunnelse: Prisen går til et produkt som hyller hverdagen. Design og funksjon er fusjonert på tiltalende vis, i et produkt som går stille i dørene. Produktet har et nærmest eviglangt liv takket være sterke, holdbare materialer og et formspråk som er tidløst og lavmælt. Designen er inspirert av ritualet «å komme hjem», og ønsker å bidra til at overgangen mellom ute og hjemme skal medvirke til ro og harmoni. Produktet er vakkert og tilgjengelig, og flyr nærmest ut av butikkene til tross for at det koster mer enn andre i sin kategori. Det grafiske 3D-mønsteret, som også har en funksjon utover det estetiske – nemlig å skrape smuss av skoene – er et smart trekk av en smart designer for en like smart produsent.
Årets Lampe – Finelie av Daniel Rybakken for Luceplan
Juryens begrunnelse: Prisen går til en lampe som utfordrer de kjente kategoriene. Hva er en lampe? I dag, hvor tingtrøtthet er et stadig økende fenomen, er det fint å observere et objekt som gjør at vi må stoppe opp og tenke: Hva er dette? Og samtidig konstatere: Dette vil vi rydde plass til hjemme. Lampen er en emosjonell lysskulptur, en som snakker til følelsene våre og som skaper en atmosfære i rommet – utover bare det å være et lyspunkt. Designen inviterer brukeren til å interagere med den; til å bruke skulpturens vegger og indirekte lys til å stille ut sine egne, mest verdsatte objekter, og dermed sette fokus på disse. Lampen, som er formet som et hus, symboliserer hjemmet – tryggheten vår. Nok en gang utfordrer denne formgiveren det konvensjonelle med sin ekstremt gjennomtenkte og filosofiske design, gjennomført på en grundig teknisk måte.
Årets Møbel – Aura av Andreas Engesvik, Oslo for Nasjonalmuseet og Statsbygg
Juryens begrunnelse: Prisen går til et møbel som har en iboende balanse av det klassiske og det fornyede. Formspråket er behandlet på intelligent vis, noe som har resultert i et fint formalt uttrykk. Møbelet fremstår varmt og omsluttende, elegant og lett, og innehar de små detaljene som gjør det estetisk behagelig for øyet. Gode materialer og et tidløst formspråk, utført av en anerkjent produsent, gjør at møbelet vil eldes vakkert. Designen evner å gi varme til kjølige rammer, og har en sterk og tydelig tilstedeværelse, samtidig som den er lavmælt og diskré. Som representant for et av landets viktigste nye signalbygg, er dette et møbel som vil sette spor i historien.
Årets Nyvinning – Vitrine av Daniel Rybakken for Panasonic og Vitra
Juryens begrunnelse: Daniel Rybakkens prototype av den gjennomsiktige Vitrine, i samarbeid med Panasonic og Vitra, gir oss en helt ny oppfatning av TV-en. Der den vi kjenner i dag er en svart, oppslukende flate, er den i Daniels visjon et vakkert gjennomsiktig objekt som kan plasseres hvor som helst i rommet – også midt i det. Ikke overraskende har lysdesigneren Daniel gjort også TV-en om til et lysobjekt, som når den ikke viser nyheter, favorittserien eller sportsbegivenheter, fungerer som et lyspunkt med integrerte lyskilder. Vil vi fremdeles ha en TV i fremtiden nå som personlige skjermer har overtatt i større grad? Ja, mener juryen, og hevder at TV-en fremdeles vil fungere som samlingspunkt, som leirbål, der vi møtes for å dele opplevelser. Men når den ikke brukes, er det godt at den ikke er det dominerende objektet i rommet. Med Vitrine oppfordrer Daniel Rybakken til versatilitet og lekenhet, og vi ønsker den velkommen.
Årets Kunsthåndverk – #365vases av Ann Kristin Einarsen
Juryens begrunnelse: Prisen går til et prosjekt som speiler ønsket vårt om det håndlagede, det ikke-masseproduserte. Prosjektet lar mottakeren bli like knyttet til kunsthåndverkeren som til selvet arbeidet, og det skapes en emosjonell forankring mellom de to. Prosjektet strekker seg over tid, og lar både oss og kunsthåndverkeren bli kjent med materialet, utformingen av det og utfordringene knyttet til det. Kunsthåndverkeren mestrer dessuten kunsten å kommunisere prosjektet sitt, og bruker Instagram som et viktig verktøy i dokumenteringen av prosessen. Vi følger opp- og nedturer gjennom utformingen av hvert nye objekt, som ikke alltid blir like vellykket – men det gjør bare prosjektet desto mer spennende. Kunsthåndverkeren har gitt seg selv en enorm utfordring ved å kreere noe nytt hver dag gjennom et helt år, og har ikke bare skapt like mange objekter, men også en digital utstilling det er en fryd å følge.
Årets Produsent – Høie of Scandinavia
Juryens begrunnelse: Prisen går til en produsent som har vist at den følger med i timen og tilpasser seg tidsånden gjennom design og produksjon. Produsenten bruker design som virkemiddel både i utviklingen av produkter, emballasje og markedsføring, og søker hele tiden å samarbeide med eksperter innen de ulike fagfeltene. Historisk har produsenten vist evnen til stadig å fornye seg, gjennom innovasjon og sterk gründervirksomhet, noe som har sørget for overlevelse i et stadig mer presset og konkurranseutsatt marked. Produsenten, som er 170 år gammel, er også sitt miljøansvar bevisst, og produserer, frakter og utnytter energi på det best tilgjengelige miljømessige vis. Juryen har latt seg imponere over produsentens innovasjonsevner og selvpålagte ansvar som foregangsbedrift, og ønsker å hedre en av landets lengstlevende merkevarer og produsenter.
Årets Relansering – Ekstrem av Terje Ekstrøm for Variér
Juryens begrunnelse: Prisen går til et produkt som symboliserer en brytningstid i norsk designhistorie. Det karakteristiske formspråket vitner om en formgiver som gjorde opprør mot sine forgjengere, som var upåvirket av kommersielle hensyn, og som kompromissløst søkte etter det originale. Dette ergonomiske produktet kombinerer ulike tidsepoker– fra italiensk pop-design til postmodernisme – og er kjent som Norges første eksempel på det siste. Stolen har riktignok vært i produksjon siden den ble lansert i 1984, men har fått betydelig fornyet oppmerksomhet etter at designer Shane Schneck kuraterte en helt ny fargepalett. Etter stolens renessanse det siste året, har den dukket opp i popmusikkvideoer, i internasjonale markedsføringskampanjer og i trendsettende designbutikker, og det levner liten tvil om at stolen, som i en periode var nesten glemt, har mange gode år foran seg.
Årets Designer – Kristine Five Melvær
Juryens begrunnelse: Prisen går til en solid og erfaren formgiver som gjennom flere år har satt sitt preg på den norske designscenen. Vedkommende står støtt i sitt uttrykk, som er formalt sterkt, originalt og interessant. Samtidig treffer det en kommersiell nerve og appellerer til et allsidig publikum, både i Norge og internasjonalt. Produktene er representert i et bredt antall kategorier, og selges i store mengder. Formgiveren er grundig, nøyaktig og faglig sterk, og beveger seg med letthet mellom flere disipliner og materialer. Uttrykket er ofte lekent, fargerikt og grafisk, men alltid kombinert med varme og en særlig følelse for materialet – noe som gang på gang gjør at designerens produkter blir kommersielle suksesser og tidløse, verdsatte eiendeler.
Årets Nykommer – Poppy Lawman
Juryens begrunnelse: Prisen går til en nykommer som er nysgjerrig, leken og ikke er redd for å eksperimentere. Arbeidene fremstår eklektiske og «rare», men samtidig veldig, veldig spennende. Nykommeren har en sans for materialitet og form som er interessant, og skiller seg fra andre med sitt kontemporære uttrykk. Juryen er veldig nysgjerrig på hva denne dedikerte og reflekterte designeren kunne ha utrettet med et mer kommersielt prosjekt. Det er nemlig tydelig at hun vil et sted. Hvor, vil bare fremtiden vise.